Toteutusaika: 13.8.2012 – 30.6.2014
Hallinnoija: Pyhäjärven Kehitys Oy
Henkilöt: Projektipäällikkö Anitta Oertel
Budjetti: 183.000€
Rahoitus:
Pohjois-Pohjanmaan Ely-keskus (ESR) 75 %
Pyhäjärven kaupunki 22,5 %
Yksityisrahoitus 2,5 %
Tavoitteena itsenäisesti toimiva Pyhäjärvi
Kesäkuun lopussa päättynyt Kansainvälistyvä Pyhäjärvi –hanke ylsi tavoitteisiinsa. Pyhäjärven uutta slogania lainaten Pyhäjärvi pystyy nyt ”hiukkasen paremmin” ottamaan vastaan vierailijoita ja matkailijoita sekä töihin Pyhäjärvelle tulevia.
Projektissa aloittaneita henkilöitä oli yhteensä 56, kun tavoite oli 35. Aloittaneiksi lasketaan yli 7 tuntia kestäneissä toimenpiteissä olleet, ja henkilöt lasketaan vain kerran, joten käytännössä osallistujamäärä on paljon korkeampi. Kohderyhmänä olivat ensisijaisesti yrittäjät ja yrittäjiksi aikovat sekä kaupunkilaiset.
Lähes kaksi vuotta kestäneen hankkeen avulla Pyhäjärvelle haettiin ratkaisua toimia itsenäisesti kansainvälistyvässä ympäristössä nostamalla osaamistasoa, luomalla yhtenäistä näkyvyyttä ja lisäämällä palveluiden saatavuutta. Myös maakuntajärvi-tittelin näkyminen oli tavoitteena.
Osaamistaso
Intensiivisiä kielikursseja järjestettiin englannin-, saksan-, venäjän- , ruotsin- ja suomenkielissä. Niihin osallistui yhteensä 37 henkilöä. Lisäksi Café International kokoontui seitsemän kertaa eri teemojen merkeissä. Osallistujat olivat kotoisin Suomesta, Venäjältä, Saksasta, Puolasta ja Kiinasta.
Kuljettajien ammattipätevyyskoulutukselle olisi ollut kysyntää enemmän kuin kurssille pystyttiin ottamaan. Kuljettajat saivat kolmen päivän trafikoulutuksen ensiavussa ja asiakaspalvelussa.
Myös lyhytkestoiset, 3 tuntia kestäneet kurssit, kuten Laatujärjestelmä ja kansainvälinen markkinointi kuntoon sekä Riskienhallinta pk-yrityksissä veti vät osallistujia. Kohti kansainvälisyyttä – Mitä kuuluu Venäjä? -seminaarissa oli yleisöä yli 350 ja laajalta alueelta. Seminaarin luennoitsijoita olivat näyttelijä, yrittäjä Ville Haapasalo ja Oulun Eteläisen instituutista tutkimusjohtaja Matti Muhos ja laboratorioinsinööri Jari Joutsenvaara. Tilaisuuden avasi projektipäällikkö Marko Aittola.
Yhtenäinen näkyvyys
Hankkeen aikana luotiin Visit Pyhäjärvi, jonka alta löytyy saman niminen 24-sivuinen esite printti -ja mediaversiona neljällä kielellä, facebook-sivut ja flyer, postikortit ja kassi sekä t-paidat ja huivit
Kesällä 2013 matkailijoita palveli kolmen kuukauden ajan Visit Pyhäjärvi –info, joka työllisti kymmenen koululaista tai opiskelijaa. Infossa näytettiin diana vanhoja valokuvia ja ilmakuvia.
Pyhäjärvi-muistipeliä pelattiin yli 55300 kertaa 30.6.2014 mennessä. Peli avattiin maaliskuussa 2013, ja sitä pelattiin ympäri Suomen. Peli on käännetty myös venäjäksi.
Yhtenäistä näkyvyyttä palvelevat myös viime vuonna valtateille 4 ja 27 sekä Ollintielle, Pyhäjärventielle ja Pellinkantielle asennetut palvelukohteiden opasteet. Kolmekymmentä kylttiä hankittiin yhteistyössä majoitusyritysten ja pääkirkon osalta seurakunnan kanssa. Hankkeen osuus kustannuksista oli noin 20.000€.
Palveluiden saatavuuden lisääminen
Walk and Feel Pyhäjärvi -paikallisopaskoulutuksessa aloitti seitsemän henkilöä, mutta vain neljä osallistui jatkokurssille. Opaskielinä ovat suomi, englanti, saksa, venäjä, viro ja ruotsi sekä karjala. Kursseina oli asiakaspalvelu, äänenkäyttö ja Pyhäjärven historia tutuksi patsaalta patsaalle sekä maanalaisen hiukkastutkimuslaboratorion toiminta.
Hankkeen toimesta seurakunnan esitteet käännätettiin saksaksi ja venäjäksi.
Kotimajoitustoiminnan aktivointi käynnistettiin hankkeen alkuaikoina. Paikkakunnalle avattiinkin uusi B&B, jonka toiminta kuitenkin loppui. Uusia kotimajoittajia tuli kaksi. Yhdelle kotimajoittajalle tehtiin omat facebook-sivut.
Linkit
Hanke ylläpiti Visit Pyhäjärvi -facebook-sivustoa: facebook.com/VisitPyhajarvi. Sivustoa päivitetään nyt kaupungin toimesta.
Hankkeen toimesta luotiin sähköinen Visit Pyhäjärvi -esite Medialehti.fi -palvelun avulla
Pyhäjärven majoitustarjonta -video: Tutustu Pyhäjärven majoitustarjontaan linkkiä klikkaamalla!